چرا باید مطالعه کنیم؟

چرا باید مطالعه کنیم؟

نویسنده : لیلی میراشه

آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸/۰۴/۱۷

یکی از صفات مشترک بین همه افراد موفق داشتن مطالعه روزانه (حتی ۲۰ تا نیم ساعت در روز) است.
مطالعه و کتاب خواندن یک عادت سالم برای ارتقاء زندگی هر فرد است.

در این مقاله ۱۰ دلیل قانع کننده برای اینکه مطالعه را از همین امروز شروع کنید، ذکر می­شود.

  1. خودشناسی
    اولین  لازمه­‌ی زندگی ‌شاد شناخت خود است. بهترین راه برای شناخت، قرار دادن خود در موقعیت‌های مختلف است هرچقدر دامنه‌­ی تجربیات شما وسیع­تر باشد بیشتر می­‌دانید چه چیزی با روحیات شما متناسب است و چه چیزی  نیست، چه چیزی شما را خوشحال می‌کند و چه چیزی ناراحت و... . زمانی که کتاب می‌خوانید و خودتان را جای شخصیت‌های داستان قرار می‌دهید،  تجربیات شخصیت‌های داستان، تجربیات خود شما خواهند بود و به این صورت دامنه تجربیات خود را افزایش دادید و با تحلیل آنها به شناخت بهتری از خود دست یافته‌­اید.

  2.  کسب دانش و اطلاعات
    هرمتنی که شما می‌خوانید مغز شما را با دانش و اطلاعات جدید پر می‌کند که ممکن است هیچ وقت ندانید کی به کارتان خواهند آمد ولی هرچقدر دانش و اطلاعات بیشتری داشته باشید در برابر چالش­‌هایی که در زندگی با آن روبرو می­‌شوید مجهزتر خواهید بود.
    یک نکته­‌ی قابل توجه دیگر هم وجود دارد؛ در بحران‌ها و چالش‌های زندگی ممکن است خیلی از داشته هایمان را از دست بدهیم مثلا خانواده، ثروت، موقعیت اجتماعی یا سلامتی و... اما دانش و اطلاعات شما را هیچ چیز هیچ وقت نمی تواند از شما بگیرد.

    چرا باید مطالعه کنیم?



  3. تقویت قدرت تمرکز
    در دنیای امروز توجه هر فرد در هر لحظه معطوف به چندین مسئله مختلف است. در یک برش 
    ۵ دقیقه­‌ای از فعالیت­های روزانه‌­ی یک فرد، کارکردن روی مسئله کاری، چک کردن ایمیل، صحبت کردن با همکاران،  سر زدن به شبکه‌های اجتماعی، توجه به اعلان‌های (نوتیفیکیشن‌های) تلفن همراه؛ قرار دارد. این همه موضوع برای توجه به آن در یک لحظه­‌ی مشترک باعث افزایش استرس و کاهش بهره‌وری افراد می‌شود. زمانی که در حال مطالعه یک کتاب هستید، تمام تمرکز شما، فارغ از همه چیز روی داستان است و فکرتان می تواند روی هر جزئیاتی که دوست دارد، متمرکز شود و این قدرت تمرکز شما را بهبود می بخشد؛ طوری که اگر قبل از  شروع کار، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مطالعه داشته باشید متوجه می­‌شوید تمرکز کردن روی کارتان چقدر آسان­‌تر خواهد بود.

  4. تقویت حافظه
    وقتی مطالعه می‌کنید از حافظه­‌تان استفاده می­‌کنید. مثلا وقتی یک رمان می‌­خوانید شخصیت­‌های زیادی با ویژگی‌ها، رویاها و گذشته­‌ی متفاوت را به خاطر می‌سپارید و تفاوت­‌های ظریف شخصیت‌های داستانی، تا جایی که درک کنید در خاطر شما می­‌مانند. مسئله شگفت­‌آور مغز این است که هر بار شما از حافظه­‌تان استفاده می­‌کنید؛ سیناپس­ها (مسیرهای مغز) تقویت می‌شوند. تقویت سیناپس‌ها باعث قوی­تر شدن حافظه کوتاه­‌مدت و همچنین تثبیت حالت‌های معتبر ذهنی می‌شوند.

    چرا باید مطالعه کنیم?



  5. تفکر انتقادی و تحلیلی
    تا به حال یک رمان رازآلود جنایی خوانده‌­اید که خودتان قبل از اتمام کتاب، راز جنایت در کتاب را کشف کرده باشید؟  اگر جوابتان "بله" است، قدرت تفکر انتقادی و تحلیلی خوبی دارید. اینکه بتوانید جزئیات مهم را تشخیص دهید و آنها را برای نتیجه­‌گیری کنار هم قرار دهید یک مهارت است که  کتابخوانی آن را تقویت می کند.

  6. فعال نگه داشتن ذهن
    تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از توانایی‌های ذهنی تا حد قابل توجهی امکان ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های ذهنی را کاهش می‌دهد یا حتی مانع آن می‌شود. هرچه بیشتر از ذهن در انجام فعالیت‌های روزانه استفاده شود، ذهن  فعال­‌تر می­‌شود و با گذشت زمان و افزایش سن، توانایی‌هایش را از دست نمی‌دهد.
    مانند همه عضلات دیگر بدن، ذهن هم برای قوی­تر شدن و سالم ماندن نیاز به ورزش دارد. پازل، بازی‌های مثل شطرنج و مطالعه، ورزش‌­های ذهنی هستند که آن را فعال نگه داشته و باعث سالم ماندن آن می‌شوند.

  7. کاهش استرس
    مهم نیست در محل کار، روابط شخصی و زندگی روزانه چه مقدار دچار استرس می شوید. این استرس  وقتی خودتان را مشغول خواندن یک‌ متن می­‌کنید کاملا از بین می­‌رود. یک نویسنده خوب رمان، شما را به یک دنیای دیگر می‌برد که از استرس‌هایتان در آن خبری نیست و یک مقاله شما را درگیر خود و لحظه­‌ی حال م‌ی­کند و از این طریق باعث از بین بردن تنش‌­ها و  استرس­تان م‌ی­شود و شما را آرام می‌کند.

  8. گسترش دایره لغات
    خوب صحبت کردن و بیان روشن مسائل همراه با ذکر جزئیات، در صورتی امکان­‌پذیر است که دایره لغات وسیعی داشته باشید و هرچه بیشتر مطالعه کنید دایره لغات شما وسیع­تر خواهد شد.

  9.  تقویت مهارت نوشتاری
    هرچقدر خوانده­‌های شما بیشتر شود مهارت نوشتاری شما بهتر خواهد شد. همانطور که موسیقیدان‌­ها تحت تاثیر موسیقی­‌هایی هستند که شنیدند و دیدن نقاشی‌های دیگران برای نقاشان تأثیرگذار است؛ قدرت نوشتن شما هم با خوانده هایتان ارتباط مستقیم دارد.

  10. کتاب خواندن شما را به انسان بهتری تبدیل می کند
    تحقیقات دانشگاه تورنتو در سال ۲۰۱۴ نشان داد "مطالعه" شخصیت انسان را  تعالی می­دهد زیرا که دیدگاه­های وی گسترش می­یابد. به این معنی که کتاب خواندن شما را با  عقاید و نظرات مختلف آشنا می­کند و شما را به دنیای تفکرات و رویاهای دیگر انسان ها وارد می­کند. با کتاب خواندن تمرین می­کنید خود را در موقعیت شخصیت‌های داستان قرار دهید و این تمرین قدرت همدلی را در شما افزایش می دهد و شما را به انسان مهربان‌­تر و متفکرتر تبدیل می­‌کند.  همچنین قرار گرفتن در چالش­های  شخصیت­‌های داستان، باعث می­‌شود، در چالش­‌های زندگی شخصی عملکرد بهتری داشته باشید. به این ترتیب کتاب خواندن شما را به انسان بهتری تبدیل می کند.